METODY AKTYWIZUJĄCE to grupa metod charakteryzująca się tym, że w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności oraz kształtowania postaw, uczeń przewyższa swoją aktywnością nauczyciela.
UCZEŃ BĘDZIE AKTYWNY, GDY: ·rozumie sens podejmowanego działania ·nteresuje go to, co robi ·ma poczucie bezpieczeństwa ·działaniom towarzyszą emocje ·odczuwa satysfakcję ·planuje i podejmuje decyzje ·ma możliwość zrealizowania własnych pomysłów
WIĘKSZOŚĆ METOD AKTYWIZUJĄCYCH opiera się na pracy i współpracy w grupie. Gotowość zespołu do pracy w grupie można ocenić wykonując następujące ćwiczenie: -dzielimy zespół na grupy -każdej grupie dajemy duży arkusz papieru i pisaki -prosimy grupy aby narysowały to, co chcą lub inaczej żeby narysowały coś dla nas ( mowa o osobie prowadzącej ćwiczenie) Obserwujemy dzieci podczas pracy . Właściwe jest ,jeżeli w wyniku pracy grup powstanie jeden tematyczny obrazek.
Przykłady szybkiego podziału zespołu na grupy:
1.PUZZLE- prowadzący przygotowuje tyle widokówek ile chce mieć grup i rozcina je na tyle części ile jest dzieci w zespole. Grupę stanowią dzieci, które złożą widokówkę w całość.
2.ODLICZANIE-uczestnicy kolejno odliczają np. 1, 2, 3, 4, lub wymieniają pory roku, następnie łączą się w grupy ( jedynki do jedynek, wiosny do wiosen itp.)
3.ZWIERZAKI-prowadzący na ucho przydziela każdemu rolę zwierzątka( kot, pies ,kura, kaczka,kogut). Na sygnał dzieci za pomocą cicho wydawanych głosów zwierząt , odszukują swoje grupy.
4.KARTY- prowadzący rozdaje karty do gry w Piotrusia (powstają pary dobrane zgodnie z pasującymi kartami)lub zwykłe karty ( powstają 4 grupy według kolorów)
WYBRANE METODY AKTYWIZUJĄCE
Diamentowe uszeregowanie (karo, diament)
1
2 2
3 3 3
4 4
5
Przykład : Jakie produkty potrzebne są do upieczenia sernika
SER
MASŁO JAJKA
CUKIER MĄKA PROSZEK
RODZYNKI ORZECHY
CUKIER WANILIOWY
Metoda polega na takim układaniu priorytetów, aby uwzględnić powyższy schemat. U góry priorytety najważniejsze i stopniowo w dół mniej ważne. Zachęca do podejmowania decyzji, oraz osiągania porozumienia drogą negocjacji i kompromisu.Wykorzystanie np. przy ustalaniu kryteriów oceny z zachowania u młodszych dzieci np. Układanie w karo obrazków przedstawiających zwiastuny wiosny, czy wymienianie cech zdrowia.
Burza mózgów Polega na gromadzeniu pomysłów na zasadzie „pierwsza myśl najlepsza”, ocenianie pomysłów, dokonanie wyboru najlepszego. Metoda ta może być wyjściową dla innych metod .
Piramida priorytetów Celem tej metody jest ułożenie listy priorytetów według ustalonych wcześniej kryteriów np. ważności, kolejności. Priorytety mogą być podane przez nauczyciela lub uczniów ich liczba może być różna.
1
2 3 4 5 6
7 8 9 10
Puzzle ( Jigsaw) Zespół podzielony jest na grupy . Grup musi być tyle ile dzieci będzie w grupie. Każda grupa ma inne zadanie do wykonania ( np. przeczytanie legendy, każda grupa ma inną ) Po wykonaniu pracy przez grupy, tworzymy nowe w których znajduą się przedstawiciele każdej poprzedniej. Przedstawiciele ci kolejno relacjonują czego się nauczyli się w pierwotnej grupie.Dzięki temu członkowie grup zapoznają sie z innymi legendami.Na koniec wracają do swoich pierwotnych grup.
Kula śniegowa -uczestnicy pracują nad problemem indywidualnie -ustalają stanowisko w parach -potem w czwórkach -na końcu w ósemkach -prezentują wyniki pracy ósemek na sesji -ustalają wspólne zdanie w szesnastkach -na końcu prezentują wspólnie wypracowane stanowisko
Metoda projektu Ta metoda ma kilka etapów Etap wstępny ( jest to etap pracy nauczyciela) -wybór mteriału, tematu, celu -podział na grupy, przygotowanie instrukcji dla grup -określenie czasu , miejsca realizacji projektu Etap zasadniczy( etap pracy uczniów) -zbieranie i opracowywanie materiałów przez uczniów, poszukiwanie w różnych źródłach Etap końcowy -prezentacja projektu( album , film, inscenizacja itp) -ocena projektu Metoda moze pomóc przy zbieraniu nowego lub utrwalaniu poznanego materiału.
Mapa pojęciowa(myślowa, mentalna) Polega na rozwiazywaniu problemów poprzez wykorzystanie schematów, rysunków, haseł, symboli.Najczęściej przybiera kształt plakatów.
LAS ZWIERZĘTA ROŚLINY
PTAKI SSAKI OWADY KWIATY DRZEWA
METODY AKTYWIZUJACE: .wzmacniają motywację do uczenia się ·uruchamiają procesy myślowe oraz emocje ·mobilizują do poszukiwania twórczych rozwiązań ·uczą skutecznej komunikacji ·kształtują otwartość i tolerancję ·rozwijają wyobraźnię i inicjatywę ·podnoszą samoocenę ·są atrakcyjne i niecodzienne
Opisane powyżej metody uznane zostały przez nas za najbardziej przydatne w kształceniu zintegrowanym i wychowaniu przedszkolnym.
opracowały
Łyko Małgorzata Urszula Faron
|